Hoppning VS Dressyr

Hoppning VS Dressyr är rubriken, vad tycker just du är roligast?
 
Detta är ett ämne som jag tror man kan diskutera om i timmar om både fördelar och nackdelar. Min egen åsikt är att "dressyr är grunden till allt" det är dock folk som inte tycker som jag. Det finns som sagt massa för och nackdelar till allt inom inriktningarna och en hoppryttare har inte samma åsikter som en dressyrryttare.
 
När jag var liten så hoppade jag bara, fart och fläkt var det bästa jag visste och bara rusa runt på en bana men jag växte ifrån det, nu för tiden så rider jag bara dressyr, det är väldigt sällan jag hoppar med min ponny. 
 
Andra åsikter och ideer man kan ha är att dressyren inte sliter lika mycket på hästarnas ben och att det inte är lika stor risk för skador. Trycket som blir på frambenen då hästarna landar är otroligt stor och det är inte konstigt att hästar blir överansträngda och stela. Dock tror jag alla hästar mår bra om gymnastikhoppning och markarbete som en del i dressyrarbetet men är inte mycket för "vanlig" hoppning då risken för skador är mycket större än på dressyrbanan. 
 
Vet att många komer reagera på detta inlägg, speciellt hoppryttare men det är min blick på det hela som dressyrryttare och såklart tycker jag min gren är den bästa och roligaste, annars hade jag inte hållt på med det. 
 
Tack och hej, ös tankar och åsikter i kommentarsfältet :D 
(vill inte att folk ska ta detta som stötande eller kritik mot hoppryttare utan det är bara mina egna tankar och funderingar)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0