Åsikts inlägg om skydd & Lindor

Hej! 
Tänkte göra ett åsiktsinlägg som handlar om skydd och Lindor, kommentera gärna dina åsikter och tankar! 

Det som jag då hissar och tycker är det allra bästa att träna häst i är olika sorters Lindor och bandage då jag inte tycker om eller använder vanliga "hoppskydd" eller senskydd. 

Det som jag tycker är bra med Lindor är att de både skyddar mot slag (om man använder paddar under) och att det även ger ett väldigt bra stöd. 
Jag rider nästan alltid med Lindor, men i nödfall/tids brist så använder jag ett par skydd, bild kommer på dem. 

Jag är emot vanliga senskydd för att det väldigt lätt kommer in smuts mellan benet och skyddet som då kan skava och vara obehagligt för hästen och som kan ge tråkiga sår, dessutom så ger inte skydd något stöd till benet utan bara skyddar. 

Men däremot så MÅSTE man linda hästens ben rätt annars kan det bara ge skador på hästarnas senor och ligament, så korrekt lindning ger ett bra stöd till benet men en okorrekt lindning vara kan ge skador då trycket kommer på senorna istället för på den främre sidan av benet. 

Detta var mitt åsiktsinlägg och som sagt kommentera era tankar kring detta område! 

Ha de gott! :)







Detta är de skydden jag använder om jag inte har lindor



Kommentarer
Postat av: Melinda Silverplats

Jag är en sucker för benskydd. Förstår vad du menar med smuts som kan skava osv. men för en ryttare som mig, inom hoppningen, så tycker jag att benskydd är bättre. Dom häver inte rörelseförmågan på samma vis som ett par benlindor kan göra. Nu säger jag absolut inte att benlindor häver rörelseförmågan inom dressyr eller vanlig ridning men när man ska hoppa så vill man helst att hästen ska ha en helt fri led, så att ingenting stoppar dom från att dra upp benen så att säga.

Jag använder dock benlindor vid dressyr arbete och då kan jag ibland linda dom medvetet lite högre på bakbenen så att hästen måste använda baken mer och lyfta hela ben partiet istället för att bara kröka kotan. Svårt att förklara... Men jag anser att benskydd är ett toppen bra alternativ i hoppningen och benlindor är minst lika bra i alla den andra ridningen!

Svar: Hej, roligt med kommentar!
Eftersom jag är dressyrryttare så använder jag nästan bara lindor, men vid de tillfällena då jag hoppar så använder jag också skydd, men hoppas Max 1 gång mer månad om inte ännu mindre, men jag förstår dina tankar och speciellt om du är hoppryttare, tack för kommentaren och åsikterna!:)
Malin Hvalgren

2014-02-07 @ 21:24:31
URL: http://msilverplats.blogg.se
Postat av: Paulina Molander

Jag rider iprincip aldrig med lindor/skydd på ridbanan då mina hästar inte har några större tendenser till att slå i. Dock brukar jag ha senskydd i skogen då dom faktiskt ger ett stöd, kanske inte lika kraftigt som benlindorna. Det finns skydd som är skapt för att ge senorna extra bra stöd.

Jag tycker dock det är väldigt fint och prydligt med lindor, tyvärr är jag så kass på linda benen då det bara ser tjockt och klumpigt ut så jag undviker faktiskt det.

2014-02-07 @ 23:48:14
URL: http://molanders.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0