Hiss och Diss

Tänkte göra en hiss och diss angående benskydd och lindor. 
 
Hiss: 
 
Jag hissar lindor, de ger ett bra stöd samt skydd och det kommer inte in smuts och grus som på skydd. 
Lindar man rätt så tycker jag att lindor är det bästa när man rider, inte många gånger och jag rider och inte har lindor.
Är som sagt emot skydd för att det lätt kommer in smuts under skydd och då skapar skav, men med lindor så får inte smutsen/gruset någon möjlighet att ge skav, och så blir det ett bra stöd och bra för benen som sener och ligament. 
Och jag lindar alltid med paddar!
Så därför jag verkligen hissar att använda lindor, men då måste man linda rätt: 
 
1: lägg padden så det inte är knöligt och så att slutet på padden pekar bakåt. 
 
2: Padd och linda ska ALLTID lindas åt samma håll och man ska linda utåt. Det ska vara så som man simmar med armtaget utåt så att inte trycket blir på senan. För det blir det om man lindar åt fel håll för då läggs allt trycket på senerna. 
 
3: Börja linda längst upp på benen och linda sedan neråt och sen upp igen, se till att det blir jämt.
 
4: Se till att spännet kommer högs upp på benen och på utsidan så det blir mindre risk att hästen trampar upp spännet och lindan släpper.  
 
5: Och linda inte för hårt eller för löst utan lagom. För om man lindar för löst glider lindan ner runt hoven när man rider och lindar man för hårt så stoppas nästan blodet upp som om man skulle linda bandage på sig själv och linda så hårt så att tillexempel inte foten får något blod. 
 
Sen ska vi ju skriva dissen också. '
 
 
Dissen: 
 
Då skulle jag också skriva en diss om benskydd. 
Det är väldigt lätt att det kommer in smuts under skyddet mellan benet och skyddet eftersom de ofta/alltid är ett litet mellanrum mellan benet och skyddet. 
Och speciellt folk som sätter på skydd på blöta ben och sen rider i ridhus/paddock där det blir ännu värre. 
Men sen är det inte så att jag menar att man inte kan använda det bara att jag är emot de, men det är säkert för att jag är dressyrryttare också. 
För alla hoppryttare använder benskydd och inte lindor och jag är säker på att dem tycker tvärtemot än vad jag tycker. 
 
 
 
Detta var de jag ville skriva :) 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0